ΤΟ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΝΥΠΑΝΤΡΗ ΜΗΤΕΡΑ ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΔΕ ΛΕΕΙ ΚΑΤΙ........
ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΧΩΡΙΣΜΕΝΗ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ, ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΧΩΡΙΣ ΤΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ.ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ.......
ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΖΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΣΟ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ, ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΠΩΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ..

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗΣ ΣΟΥ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΣΕ ΠΟΣΟ ΑΔΙΚΟ ΚΑΙ ΑΝΟΥΣΙΟ ΚΟΣΜΟ ΖΟΥΜΕ.
ΟΣΟ ΕΙΣΑΙ ΕΓΚΥΟΣ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, ΔΕΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙΣ ΤΟΟΟΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.ΛΕΣ ΑΠΛΑ ΤΟ ΕΠΩΝΥΜΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΣΕ ΡΩΤΑΕΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ Ή ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΣΥΖΥΓΟΥ ΣΟΥ.ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ..
ΟΤΑΝ ΘΑ ΣΟΥ ΔΩΣΟΥΝ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΑΡΤΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΟΥ ,Η ΛΕΞΗ ΕΞΩΓΑΜΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΧΤΥΠΗΜΑ!ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΛΗ... ΣΥΝΘΕΤΗ ΛΕΞΗ...(ΕΚΤΟΣ+ΓΑΜΟΥ)ΚΙ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΤΟΣΟ ΑΣΧΗΜΗ..ΤΟΣΟ ΚΡΥΑ..ΤΟΣΟ ΒΑΡΙΑ..
ΑΛΗΘΕΙΑ...ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΗΝ ΚΑΝΕΙ ΤΟΣΟ ΚΡΥΑ..ΟΤΑΝ ΓΥΡΩ ΜΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΖΙ ΠΛΗΓΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΑΦΟΥ ΖΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ;;
ΤΕΛΙΚΑ Ο ΓΑΜΟΣ ΦΤΑΙΕΙ ΓΙΑ ΟΛΑ;ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΠΙΑ ΑΥΤΟΣ Ο ΓΑΜΟΣ;;

Aνάπτυξη του λόγου στα παιδιά


Πώς να διευκολύνουμε την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά από την γέννηση του ως τον πρώτο χρόνο







Το νεογέννητο επικοινωνεί με τη γλώσσα του σώματος, με τη βλεμματική επαφή, με το χαμόγελο.Το μωρό έχει γεννηθεί με την ικανότητα να δέχεται γλωσσικά μηνύματα και την ανάγκη να αλληλεπιδρά με τους άλλους. Ήδη από την κοιλιά της μητέρας του αναγνωρίζει τη φωνή της και κινείται στο ρυθμό της ομιλίας της. Από την πρώτη ακόμη βδομάδα μετά τη γέννησή του, το μωρό επικοινωνεί και οι γονείς του μπορούν να ενθαρρύνουν τη διαδικασία της επικοινωνίας μέσα από τις εμπειρίες της καθημερινής ζωής.
Στην πράξη λοιπόν, τι μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινότητά μας;







Ας πάρουμε για παράδειγμα τη στιγμή που αλλάζετε το μωρό σας:
Κοιτάτε το παιδί σας και έτσι αυτό μπορεί να εγκαθιδρύσει οπτική επαφή μαζί σας. Το ακούτε όταν κλαίει, αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι χαρούμενο και ανταποκρίνεστε με λόγια παρηγοριάς, με μελωδίες και τραγούδια. Με τον τρόπο αυτό διασκεδάζετε με το μωρό σας, παίζετε μαζί του καθώς του εξηγείτε αυτό πουκάνετε με απλά λόγια. Έτσι το παιδί σας, θα μεγαλώνει καταλαβαίνοντας καλύτερα τον κόσμο που το περιβάλλει και νιώθοντας ότι η επικοινωνία είναι διασκεδαστική και επιβραβεύει.




s5_ul_check.pngΝα ακούτε και να απαντάτε στο παιδί σας όταν αυτό εκφράζεται είτε με λέξεις, είτε με ήχους, είτε  με τη γλώσσα του σώματός του.
s5_ul_check.png
Να δίνετε στο παιδί σας χρόνο για να απαντήσει. Θυμηθείτε ότι τα μικρότερα παιδιά αντιδρούν πιο αργά από τους υπόλοιπους.
s5_ul_check.png
Να προσπαθείτε να ερμηνεύετε τα μηνύματα του παιδιού σας. Αυτό είναι προτιμότερο από το να προσποιείστε ότι το καταλάβατε.
s5_ul_check.png
Να χρησιμοποιείτε σύντομες φράσεις και απλές λέξεις.
s5_ul_check.png
Να μοιράζεστε τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας.
s5_ul_check.png
Να παίζετε παιχνίδια που επιτρέπουν να ακολουθείταιδιαδοχική σειρά, όπως το «κουκου τσα» ή το κύλισμα μιας μπάλας.
s5_ul_check.png
Να τραγουδάτε παιδικά και άλλα τραγούδια. Υπάρχουν\ πολλές ευκαιρίες για να τραγουδάτε με το παιδί σας από τις πρώτες του ακόμη στιγμές. Η μουσική προκαλεί πολύ βαθιά αλληλεπίδραση δημιουργώντας ησυχία και άνεση στο περιβάλλον, απαλύνει το άγχος, την ένταση και τον πόνο. Επιπλέον βοηθά το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες λόγου και συντονισμό κινήσεων.





ΑΚΟΥΤΕ ΜΙΛΑΤΕ ΑΚΟΥΤΕ
Στο τέλος του πρώτου χρόνου το παιδί σας θα απαντάει στο άκουσμα του ονόματός του, θα καταλαβαίνει μερικές λέξεις και απλές φράσεις. Θα εκφράζεται χρησιμοποιώντας ήχους, χειρονομίες και κάποιες μεμονωμένες λέξεις.
Πηγή: Επιτροπή Πρόληψης του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών






Πώς να διευκολύνουμε την ανάπτυξη του λόγου στα παιδιά από το 1ο έως το 2ο έτος




Το παιδί σε ηλικία 1 έτους συμμετέχει ενεργά στην επικοινωνία. Χρησιμοποιεί λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους για να επικοινωνήσει. Το παιδί χρησιμοποιεί μη λεκτικούς τρόπους στην επικοινωνία όταν:
s5_ul_arrow.png
Ζητάει με το να πλησιάζει το αντικείμενο που θέλει.
s5_ul_arrow.png
Δείχνει ότι δε θέλει κάτι με το να το σπρώχνει μακριά του.
s5_ul_arrow.png
Φωνάζει για να τραβήξει την προσοχή πάνω του.
s5_ul_arrow.png
Αρνείται κάτι με το κούνημα του κεφαλιού.
s5_ul_arrow.png
Δείχνει την ευχαρίστησή του με χαμόγελο.
s5_ul_arrow.png
Χαιρετάει με το κούνημα του χεριού του.


Στην ηλικία αυτή η προφορική επικοινωνία αναπτύσσεται. Το παιδί ξεκινά να επικοινωνεί μονολεκτικά χρησιμοποιώντας απλές λέξεις. Λέει για παράδειγμα «μαμά», «μπαμπά» για να απευθυνθεί, «όχι» για να αρνηθεί, «αυτό» για να δείξει και να ζητήσει, «εκεί» για να δείξει τον τόπο. Τα παιδιά σ’ αυτήν την ηλικία δε θα μπορέσουν να προφέρουν σωστά όλες τις λέξεις, εκείνο που είναι σημαντικό είναι το τι το παιδί λέει και όχι πως το λέει. Το παιχνίδι του παιδιού έχει περισσότερη φαντασία και δημιουργικότητα, για παράδειγμα χτενίζει και ταΐζει την κούκλα του με το κουτάλι…



Το παιδί εκτελεί απλές οδηγίες, αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων, δείχνει αντικείμενα και εικόνες που του ζητούνται, η ομιλία του γίνεται πιο κατανοητή. Το παιδί αρχίζει να συμμετέχει σ’ όλες τις καθημερινές δραστηριότητες και καταστάσεις. Αναπτύσσοντας την αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας. Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια του φαγητού υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για να αναπτύξει το παιδί το λόγο του.Το παιδί σας κοιτάει, δείχνει το φαγητό του και λέει: «φαγητό». Εσείς ανταποκρίνεστε και επαναλαμβάνετε τα λόγια του παιδιού σαςπροσθέτοντας επιπλέον: «τρώμε το φαγητό μας» Εάν το παιδί δείχνει μόνο, εσείς ονομάζετε αυτό που δείχνει για παράδειγμα «φαγητό». Εάν το παιδί πει «νεγιό» αντί για νερό, εσείς επαναλαμβάνετε τη λέξη σωστά και λέτε «νερό». Μπορείτε επίσης να παίξετε ένα παιχνίδι «συγυρίσματος» και να ζητήσετε από το παιδί σας να σας δώσει τα πράγματα που έχει χρησιμοποιήσει για να φάει, έτσι αναπτύσσετε την κατανόηση και το λεξιλόγιό του.









Διευκολύνετε την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού σας εάν προσπαθείτε:
s5_ul_check.png
Να κοιτάτε τις χειρονομίες που κάνει το παιδί σας.
s5_ul_check.png
Να ακούτε τα λόγια του παιδιού σας.
s5_ul_check.png
Να ερμηνεύετε ότι λέει το παιδί σας.
s5_ul_check.png
Να μιμηθείτε και να επαναλαμβάνετε αυτά που το παιδί λέει, δίνοντας του ένα καλό πρότυπο.
s5_ul_check.png
Να μοιράζεστε και να κάνετε την επικοινωνία ευχάριστη για το παιδί σας.
Στην ηλικία των 2 χρόνων το παιδί σας θα μπορεί να επικοινωνεί με χειρονομίες και με την ομιλία του.
Το παιδί σας κατανοεί αρκετά και θα λέει αρκετές λέξεις. Θ’ αρχίσει να χρησιμοποιεί φράσεις με δυο-τρεις λέξεις όπως «πάμε βόλτα», «μπαμπά πάει βόλτα». Το παιχνίδι είναι τρόπος μάθησης για το παιδί και το παιδί σας απολαμβάνει να παίζει μαζί σας.